Fraud Detector

Fraud Detector

Deel het nieuws en help elkaar om online fraude te verminderen.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Samenvatting nieuwsartikel:

In 2020 is er een grootschalig onderzoek geweest naar een fraudezaak waarbij er gebruik werd gemaakt van spoofing.

Spoofing bij bankoplichting

spoofing oplichting

Wat is spoofing?

Spoofing betekent nabootsen of namaken. Deze term wordt gebruikt wanneer oplichters doen alsof ze iemand anders zijn, en ook over communicatiemiddelen beschikken die afkomstig lijken te zijn van anderen. Zo komt het bijvoorbeeld steeds vaker voor dat criminelen doen alsof ze bankmedewerkers zijn en zogenaamd namens de bank naar mensen bellen of e-mailen. De criminelen beschikken vaak over handige trucjes om bijvoorbeeld te doen alsof het telefoontje afkomstig is van de bank.

In 2020 is er een grootschalig onderzoek geweest naar een fraudezaak waarbij er gebruik werd gemaakt van deze vorm van internetfraude. Het onderzoek is van start gegaan nadat een medewerker van een vakantiepark in Ede printers, brieven met bankgegevens en meerdere telefoons vond in een vakantiewoning. Hierop werd de politie ingeschakeld.

Er bleek een groep criminelen meerdere ouderen te hebben opgelicht. Zij wisten de ouderen te misleiden door te doen alsof ze bankmedewerkers waren. De telefoonnummers van de ouderen hadden ze verkregen via een datalek van onder meer een callcenter. De criminelen beschikten over de persoonsgegevens van 92.000 potentiële slachtoffers.

De verdachten richtten zich op slachtoffers van 75 jaar of ouder. Hoeveel mensen er daadwerkelijk slachtoffer zijn geworden is niet duidelijk. Wel zijn er volgens de politie in ieder geval tientallen aangiftes gedaan waar de groep aan te linken is. De criminelen benaderden de slachtoffers telefonisch en probeerde ze wijs te maken dat hun spaargeld gevaar liep. Hierop werden de slachtoffers geïnstrueerd om hun bankpassen klaar te leggen zodat de criminelen deze konden ophalen.

Inmiddels zijn er tien verdachten en twee veroordelingen. Er lopen nog zaken tegen de andere verdachten.

Deze vorm van fraude wordt bankhelpdeskfraude genoemd. Hier wordt dus spoofing toegepast. Een groep mensen doet alsof ze bankmedewerkers zijn en weten door middel van gelekte vertrouwelijke gegevens een vertrouwensband op te bouwen. Deze vorm van fraude komt de laatste tijd steeds meer voor. Cybercriminelen gaan hierbij professioneel en sluw te werk. Naast dat ze hiermee veel geld afhandig weten te maken, schaden ze ook het vertrouwen van ouderen enorm.

De politie komt met enkele tips om te voorkomen dat u en anderen slachtoffer worden van bankhelpdeskfraude:

–          Wanneer u lijkt te worden gebeld door de bank, maar u vertrouwt het niet, hang dan direct op. Bel vervolgens zelf de bank om te controleren of u inderdaad door de bank werd gebeld. Een bank zal u nooit  vragen om uw pinpas op te sturen, of om uw inloggegevens of pincode te geven.

–          Als er wordt gesproken over het overmaken van geld op een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’, dan zijn het oplichters. Zulke rekeningen bestaan niet.

–          Komt er een leidinggevende aan de lijn? Dit is ook een oplichter die in het complot zit, en dus geen echte leidinggevende van de bank. Laat u hier dus niet door beïnvloeden.

Bent u toch slachtoffer geworden? Doe dan aangifte bij de politie. Ook wanneer u denkt dat hier niets mee gedaan wordt. De politie krijgt in elk geval een beter idee van hoeveel slachtoffers er zijn, zodat hier in de toekomst meer mensen op gezet kunnen worden. Wanneer er nooit aangifte wordt gedaan zal er ook niet snel iets gaan veranderen.

Bron: politie

In dit geval wordt er gesproken over het specifiek misleiden van ouderen. Spoofing komt voor bij alle leeftijdscategorieën.

Meer nieuws